Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

donderdag 30 januari 2025

20:00 - 23:00
Locatie

Raadzaal van het gemeentehuis (Spiekersteeg 1) in Gieten

Voorzitter
A.W. Hiemstra

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Besluit

    De voorzitter opent de vergadering en heet de aanwezigen van harte welkom. Er zijn geen afmeldingen.

  2. 2

    Besluit

    De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.

  3. 3

    Besluit

    Er hebben zich geen insprekers gemeld.

  4. 4

    Besluit

    Er zijn geen vragen voor het vragenhalfuur.
    Er zijn beantwoordde schriftelijke vragen van GB over het Mobiliteitsplan. Dit leidt niet tot aanvullende vragen.

  5. 4.1
    Besluitvormend
  6. 5

    Besluit

    Mevrouw de Groot geeft aan dat zij in de besluitenlijst de resultaten van de hoofdelijke stemming per naam terug wil zou willen zien in de besluitenlijst. Ook wil zij de (inhoud) van een stemverklaring terugzien.
    De raad besluit om een eenduidige lijn m.b.t. de inhoud van de besluitenlijst af te spreken in het Presidium.

  7. 6

    Besluit

    De voorzitter geeft aan dat dit onderwerp weer op de agenda staat omdat de stemmen staakten bij de stemming over het amendement van GB. Ook nu liggen dezelfde twee amendementen voor. Een van de fractie van GB en een amendement van de fracties van PvdA en VVD.


    Wethouder Heling toe dat er een separaat voorstel over de kruising in Rolde naar de raad komt.
    Vervolgens wordt overgegaan tot de stemming.


    AMENDEMENT GB: Mobiliteitsplan (agenda raad 16 januari 2025)


    De gemeenteraad van de gemeente Aa en Hunze, in vergadering bijeen op 16 januari 2025, inzake de behandeling van agendapunt 6, met als onderwerp Mobiliteitsplan.


    Constaterende dat:
    · het college voorstelt om:
    1. het Mobiliteitsplan Aa en Hunze 2024-2028 vast te stellen met uitzondering van de
    maatregelen met betrekking tot de Asserstraat in Rolde (maatregel V01) in het uitvoeringsprogramma;
    2. de in de begroting 2025 gereserveerde middelen voor het Mobiliteitsplan vrij te geven;
    · het college in hoofdstuk 4 (Uitvoeringsprogramma) en bijlage 4 (Uitvoeringsprogramma) alle maatregelen en locaties benoemd die in uitvoering zouden moeten worden gebracht;
    · het college slechts voor de komende 4 jaar een vijftal locaties benoemd en op geld zet en die daadwerkelijk in uitvoering worden gebracht, zijnde V01 t/m V05;
    · dat bij de maatregelen V01 t/m V05 een totale kostenindicatie is gegeven van € 9.900.000;
    · dat de rest, een zeer lange reeks V06 t/m V36, L01 t/m L09, B01 t/m B10, D01 t/m D03 niet op geld zijn gezet en geen prioriteit krijgen in de uitvoering;
    · dat er in het bijbehorende Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV bijlage 1 behorende bij het Mobiliteitsplan) in tabel 3.11 20 wegvakken met de hoogste risicoscore op het gebied van verkeersveilige infrastructuur zijn weergegeven;
    · er in de begroting 2025 een bedrag is gereserveerd van € 30.000 ter dekking van een gemeentelijk investeringsbedrag van € 750.000 voor uit te voeren maatregelen;
    · er vanuit diverse dorpen veel aandacht is gevraagd voor de verkeersveiligheid en met name ook voor het terugdringen van de te hoge snelheden van het gemotoriseerd verkeer in de dorpen;


    Is van mening dat:
    · de uit te voeren locaties V01 t/m V05 teveel budget met zich mee brengen;
    · de te treffen maatregelen in Rolde, zijnde invoeren GOW30 op de Asserstraat en invoeren GOW30 op de Hoofdstraat-Grolloërstraat niet zullen leiden tot een verdere substantiële vermindering van het aantal verkeersbewegingen in Rolde alsmede het verbeteren van de verkeersveiligheid;
    · het onacceptabel is dat er geen uitvoering wordt gegeven aan het aanpakken van de risico’s van de wegvakken zoals genoemd in tabel 3.11 van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid;
    · er in samenspraak met de inwoners oplossingen moeten komen voor het verbeteren van de verkeersveiligheid en het terugdringen van de te hoge snelheden van het gemotoriseerd verkeer in de dorpen;


    Besluit:
    · Het Mobiliteitsplan met uitzondering van hoofdstuk 4 uitvoeringsprogramma en bijlage 4 Uitvoeringsprogramma vast te stellen.


    · De volgende kaders vanuit de gemeenteraad aan het college mee te geven voor de uitvoering:
    1. Het beschikbare gemeentelijke investeringsbudget in de begroting 2025 van
    € 750.000 in te zetten voor alle 20 maatregelen genoemd in tabel 3.11 van het
    Strategisch Verkeersplan (SPV), waarbij het uitgangspunt moet zijn zo praktisch,
    pragmatisch, sober en doelmatig mogelijk.
    2. Voor de aanpassingen in de Asserstraat in Rolde mag maximaal 1/3 van het
    totale investeringsbudget gemeentelijke budget worden aangewend.
    3. De aanpassingen in de Asserstraat in Rolde zodanig vormgeven dat de
    doorstroming duidelijk wordt ontmoedigd en de snelheid wordt beperkt.
    4. De aanpassingen onder 3 in samenspraak met de bewoners worden bepaald.
    5. Met het resterende bedrag zo veel mogelijk de overige 19 maatregelen uit te
    voeren in samenspraak met de inwoners, waarbij gekeken wordt naar koppeling
    met eventuele onderhoudsbudgetten van wegen.
    6. De gemeenteraad via de reguliere planning en controlcyclus te informeren welke
    maatregelen in samenspraak met inwoners worden genomen.


    · De in de begroting 2025 gereserveerde middelen voor het Mobiliteitsplan vrij te geven.


    En gaat over tot de orde van de dag.


    Fractie Gemeentebelangen Aa en Hunze


    Henk Heijerman




    AMENDEMENT: Mobiliteitsplan (agenda raad 16 januari 2025)


    De gemeenteraad van de gemeente Aa en Hunze, in vergadering bijeen op 16 januari 2025, inzake de behandeling van agendapunt 6, met als onderwerp Mobiliteitsplan.


    Constaterende dat:
    · het college voorstelt om:
    1. het Mobiliteitsplan Aa en Hunze 2024-2028 vast te stellen met uitzondering van de
    maatregelen met betrekking tot de Asserstraat in Rolde (maatregel V01) in het uitvoeringsprogramma;
    2. de in de begroting 2025 gereserveerde middelen voor het Mobiliteitsplan vrij te geven;
    · het college in hoofdstuk 4 (Uitvoeringsprogramma) alle maatregelen en locaties benoemd die in uitvoering zouden moeten worden gebracht;
    · dat daarbij de participatie vanuit de inwoners van groot belang is geweest;
    · dat de inwoners veel aandacht hebben gevraagd voor het terugdringen van de te hoge snelheden van het gemotoriseerd verkeer in de dorpen;
    · dat de prioritering in hoofdstuk 4 vooral ook is gebaseerd op het aspect verkeerveiligheid, zoals dat ook tot uitdrukking komt in tabel 3.11.20 van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV);
    · het college extra prioriteit geeft aan een vijftal locaties en op geld zet, zijnde V01 t/m V05;
    · dat bij de maatregelen V01 t/m V05 een totale kostenindicatie is gegeven van € 9.900.000;
    · dat de rest, een zeer lange reeks V06 t/m V36, L01 t/m L09, B01 t/m B10, D01 t/m D03 nog niet op geld zijn gezet zijn, maar wel zoveel mogelijk uitgevoerd gaan worden;
    · dat uitvoering voor een belangrijk deel ook mogelijk is in combinatie met wegonderhoud, hetgeen kostenbesparend werkt;
    · er in de begroting 2025 een bedrag is gereserveerd van € 30.000 ter dekking van een gemeentelijk investeringsbedrag van € 750.000 voor uit te voeren maatregelen;
    · bij de uitvoering aanspraak gemaakt kan worden op substantiële subsidiebedragen;
    · dat voor het verkrijgen van die subsidies een uitvoeringsplan absolute voorwaarde is;


    Is van mening dat:
    · het risico bestaat dat de uit te voeren locaties V01 t/m V05 een groot deel van het beschikbare budget opsouperen;
    · het vooral voor de trajecten in Rolde, Asserstraat en Hoofdstraat/Grolloërstraat een uitdaging is om met maatregelen te komen, die ertoe leiden dat de verkeersveiligheid wordt verbeterd en een substantiële vermindering van het aantal verkeersbewegingen wordt bewerkstelligd;
    · de weginrichting in Rolde als een compromis tussen ETW30 en GOW30 zal moeten worden uitgevoerd, waarbij het doorgaande traject geen voorrang heeft;
    · ook aan de overige maatregelen, zoveel als mogelijk uitvoering moet worden gegeven, met de gebruikelijke participatiemogelijkheden;


    Besluit:
    1. Het Mobiliteitsplan Aa en Hunze 2024-2028 vast te stellen, met uitzondering van maatregelen met betrekking tot de Asserstraat en Hoofdstraat Grolloerstraat in Rolde (maatregel V01 en V02 in het Uitvoeringsprgramma).
    2. Het college voor de uitvoering van maatregel V01 en V02 een voorstel aan de raad moet gaan doen;
    3. De in de begroting 2025 gereserveerde middelen voor het Mobiliteitsplan vrij te geven.
    4. De volgende kaders vanuit de gemeenteraad aan het college mee te geven voor de uitvoering:
    a. Het beschikbaar te stellen jaarlijks budget van € 750.000 in te zetten voor alle maatregelen genoemd in het uitvoeringsplan, waarbij het uitgangspunt moet zijn: zo praktisch, pragmatisch, sober en doelmatig mogelijk;
    b. De aanpassingen in Rolde zodanig vormgeven dat de doorstroming duidelijk wordt ontmoedigd en de snelheid wordt beperkt;
    c. De aanpassingen onder c. mede in samenspraak met de bewoners worden bepaald;
    d. Met het resterende bedrag zoveel mogelijk van de overige maatregelen uit te voeren, waarbij gekeken wordt naar koppelingen met eventuele onderhouds-budgetten van wegen
    e. De gemeenteraad via de reguliere planning en controlcyclus te informeren over de maatregelen die in samenspraak met inwoners worden genomen en de voortgang daarvan;


    En gaat over tot de orde van de dag.


    Fractie van de VVD
    Henriëtte Rossingh


    Fractie van de PvdA.
    Frits Klein Langenhorst


    Besluit
    Er wordt eerst gestemd over het meest verstrekkende amendement. Dit is het amendement van GB.
    Voor het amendement stemmen de leden van de fracties van GB en CDA (10 )
    tegen stemmen de leden van GL, PvdA, VVD en D66 (11).
    Hiermee is het amendement verworpen.


    Vervolgens wordt gestemd over het tweede amendement
    Voor het amendement stemmen de leden van GL, PvdA, VVD en D66 (11) en tegen stemmen de leden van de fracties van GB en CDA (10 ).
    HIermee is het amendement aangenomen.


    Vervolgens wordt gestemd over het geamendeerde voorstel
    De heer Heijerman en mevrouw de Groot leggen een stemverklaring af. 
    Voor het geamendeerde voorstel stemmen de leden van GL, PvdA, VVD en D66 (11) en tegen stemmen de leden van de fracties van GB en CDA (10 ).
    HIermee is het geamendeerde voorstel aangenomen.

  8. 6.A

    Stemuitslag

    voor 48%
    tegen 52%
    voor
    CDA (1), Gemeentebelangen Aa en Hunze (9)
    tegen
    D66 (2), GroenLinks (3), PvdA (3), VVD (3)
  9. 6.B

    Stemuitslag

    voor 52%
    tegen 48%
    voor
    D66 (2), GroenLinks (3), PvdA (3), VVD (3)
    tegen
    CDA (1), Gemeentebelangen Aa en Hunze (9)
  10. 7

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (1), D66 (2), Gemeentebelangen Aa en Hunze (9), GroenLinks (3), PvdA (3), VVD (3)

    Besluit

    De raad besluit unaniem in te stemmen met het voorstel.

  11. 8

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (1), D66 (2), Gemeentebelangen Aa en Hunze (9), GroenLinks (3), PvdA (3), VVD (3)

    Besluit

    De raad besluit unaniem in te stemmen met het voorstel.

  12. 9

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (1), D66 (2), Gemeentebelangen Aa en Hunze (9), GroenLinks (3), PvdA (3), VVD (3)

    Besluit

    De raad besluit unaniem in te stemmen met het voorstel.

  13. 10

    Besluit

    De raad besluit de stukken ter kennisgeving aan te nemen.

  14. 10.1

  15. 10.2

  16. 10.3
    Opiniërend
  17. 11

    Besluit

    De Omgevingsvisie wordt opinierend besproken. 
    De raad geeft aan dit onderwerp nog een keer opinierend te willen bespreken. Wethouder Berghuis geeft aan dat het college nalv de bespreking enkele aanpassingen wil doen. 
    Besloten wordt dat het onderwerp nogmaals wordt geagendeerd in samenspraak met het Presidium, dit zal niet de volgende raad zijn.

  18. 13

    Besluit

    De voorzitter dankt de leden voor hun inbreng en sluit de vergadering.